NOSFERATU (2024)
Už dlho ma nič takto nerozbilo. Podľa mňa najlepšia draculovina vôbec.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Odpusťte vy všichni, jež se pod Černými hrady klaníte Kolébkám svinstva. Vážně... Ale pro mě je na scéně JEDINÁ černočerná kapela, hrající opravdový symfonický black. A ty ostatní jsou pro mě jenom stíny, nic víc.
Císař je unikát už od svého monstrózního povstání ze dna mrazivé rakve... Jeho dech voní věčným sněhem a ledem, ale zároveň tají pekelný žár a nesnesitelně sirný odér. Jo, jakoby se Ihsahn a Samoth, tahle dvojice pekelných siamských dvojčat narodila někde mezi branami pekel a mrazivými pláněmi severu. A jakoby je odkojila hydra zvaná black metal mafia... Emperor je kapela nasáklá krví a zločinem, ale nač kopat do mrvol dávno zemí stravenými, vždyť tenhle pitaval má v malíku většina "sečtělejších" posluchačů černého kovu.
Mnohem důležitější je hudba samot(h)ná... která jako duše jejích tvůrců balancuje mezi ledem a žárem. V mrazivém biči poznáte Darkthrone nebo Mayhem, ale jakmile se přivalí monolit kláves, byť na tomhle opusu ještě nepříliš členitý, máte před sebou nedostižitelné symfonické antikristy, kteří pozvedli black metal k nebeské slávě. In The Nightside Eclipse je prvním z milníků na dlouhé cestě Císaře za černou korunou z trnů, je cítit nezaměnitelným pižmem dob, kdy se černokněžníci nerojili každým dnem, kdy byl black metal uzavřenou a pevně definovanou sektou. Z toho alba vane chlad, temnota a brutalita, to album je uhrančivé, jako oči Satanovy... Není zapotřebí zvát si bubeníky z Albionu, profláknuté symfonické orchestry, spoře oděné tanečnice - vše je uvnitř čarokrásných smrští, které nepoznají pozemského přemožitele.
Císař vás blahoskloně pozve za práh svojí říše, tady se rodí to, co později vynese mnohé na vrchol, ale také to, co v podání jiných navždy vyzní jenom jako bezelstný odvar, který by bez přidružených atrakcí ztratil na charismatu. Jenže charisma Emperor dříme JEN A PŘEDEVŠÍM v hudbě jako takové. Poslechněte si Empirial Live Ceremony a pochopíte, že to jde i bez šminek. Ta hudba byla, je a doufejme, že i bude úžasnou demonstrací geniality jejích tvůrců. Časem možná nabyla na větší rozmanitosti, ale Emperoru sluší jednoduché funebrální roucho Eclipsy, stejně jako extravagantní kabát IX Equilibrum. Pecky jako I´m The Black Wizard či cokoli z téhle fošny od začátku ke skonu nezestárly a jejich umrlčí kouzlo funguje i nadále. Vyžaduje to větší vypětí sluchového ústrojí než u všech těch tolik populárních maškarád, ale ten pocit souznění s pekelnou symfonií za ten pot stojí... Nechť jsou zažehnuty smolné pochodně! In Nomine Emperor...
Klasika na úsvitu černého kovu... Typická severská brutalita citlivě propojená s klávesami – kolika kapelám tak EMPEROR ukázali cestu! Po všech stránkách dokonalá předzvěst dalších císařských poselství, která od základu otřásla BM scénou.
1. Intro
2. Into The Infinity Of Thoughts
3. The Burning Shadow Of Silence
4. Cosmic Keys To My Creations & Times
5. Beyond The Great Vast Forest
6. Towards The Pantheon
7. The Majesty Of The Nightsky
8. I am The Black Wizards
9. Inn A Satana
Prometheus: The Discipline Of Fire & Demise (2001)
Empiral Live Ceremony (live) (1999)
IX Equlibrium (1999)
Thorns vs Emperor (1998)
Anthems To The Welkin At Dusk (1997)
Reverence (MCD) (1996)
As The Shadows Rise (demo) (1994)
In The Nightside Eclipse (1993)
Emperor (split s Enslaved) (1992)
Wrath of Tyrant (demo) (1992)
Datum vydání: Pondělí, 21. února 1994
Vydavatel: Candlelight records
Stopáž: 48:31
Produkce: Emperor + Pytten Studio: Grieghallen (NOR)
-bez slovního hodnocení-
Už dlho ma nič takto nerozbilo. Podľa mňa najlepšia draculovina vôbec.
Prvotina řecké gothic metalové kapely. Moderně znějící nahrávka, která nezapře svou inspiraci v hudbě z přelomu tisíciletí. Stylově jsou blízcí o generaci starším PENUMBRA a podobně jako zmínění Francouzi se nenechávají svazovat žánrovými mantinely.
Je divné použit u tak dřevního stylu jako doom metal přídavné jméno futuristický, ale přesně tohle STRATALITH je. Originální projekt z New Yorku balancuje někde mezi progresivní náladovkou, doomem, industriálem a možná i djentem.
Mathrock z New Yorku, který nepidliká. Spíše přepíná mezi až doomovými hutnými riffy a prog metalovými kvapíky. Zajímavý stylový hybrid, s ostrým zvukem od Kurta Balloua.
Francouzi pokračují v cestě nastolené na minulém albu "Eroded" a znovu servírují svůj specifický pohled na moderní melodický progresivní rock/metal. Osobité kouzlo lehce vychladlo, ale skladby typu "Elevate" mají stále svou sílu.
Style over substance mi u Eggerse a remaku expresionistické klasiky tolik nevadí, hlavně když Jarin za kamerou opět maluje. Větší hřích je, že tahle předfreudiánská balada o překrveném klitorisu a vilném Rumunovi je dost anemická. Pár pohlednic nestačí.
V jednoduchosti je síla. Nikterak komplikovaná, leč skvěle poskládaná doom/post-metalová kolekce. PILLAR OF LIGHT doručili naléhavou, rozervanou a po emoční stránce velmi silně vybavenou desku. Láska na první poslech. Nejlepší skladba: "Infernal Gaze".